Cea de a doua săptămână Good To Go i-a găsit pe participanți cu forțe prospete după un team-building memorabil, dar și dorință de învățare.  Ziua de ieri poate fi definită prin prisma a două concepte esențiale cu care se confruntă fiecare antreprenor, indiferent de momentul în care se află business-ul său: piața de desfacere și principalii competitori, fie ei direcți sau indirecți.

În  prima parte a modulului ne-a fost alături Vlad Andriescu, redactor-șef al publicației Start-up.ro, care ne-a oferit o imagie reală a ecosistemului antreprenorial din România. Vlad urmărește de peste 4 ani evoluția start-up-urilor românești și consideră că nu avem încă un ”Steve Jobs de România”. Întrebat fiind care consideră el că sunt problemele majore ale acestui ecosistem, acesta a pus accentul pe lipsa capitalului, dar și pe individualismul de care dau dovadă românii.

Pe parcursul training-ului susținut, a evidențiat anumite aspecte esențiale dezvolării unui start-up printre care și importața pieței care ”dictează” dezvoltarea oricărui business. De asemenea, redactorul Start-up.ro a făcut distincția între ”start-up” și ”small-business”, menționând că există aumite noțiuni ce au aplicabilitate în zona start-up-urilor, dar ce pot fi extrem de utile și în small business, noțiuni precum crearea unui minimum viable product.

Un alt aspect pe care s-a concentrat speaker-ul a fost importanța unei echipe atunci când decizi să pornești pe acest drum, al antreprenoriatului, dându-ne drept exemplu modul în care s-a dezvolat business-ul său actual, Start-up.ro. Într-o echipă oamenii trebuie să fie complementari și nu asemănători, fiecare având un rol specific în dezvoltarea afacerii.

Prezentarea s-a focusat și pe importanța eșecului, dar și modul în care un antreprenor trebuie să îl perceapă pentru a-l ajuta să evolueze, drept exemplu am avut mai multe start-up-uri pe care Vlad le-a întâlnit până acum și a căror finalitate nu a fost una tocmai fericită. Cu toate acestea, fiecare eșec reprezintă o sursă de învățare, diferența dintre un adevărat antreprenor și un simplu adept al acestei idei fiind perseverența de care dă dovadă și perspectiva din care privește lucrurile.

Training-ul susținut a fost unul interactiv, structurat sub forma unui dialog între participanții și Vlad Andriescu și nu a unui monolog. De asemenea, aceștia au primit feedback constructiv din perspectiva unui cunoscător al ecosistemului antreprenorial românesc  pentru fiecare idee de business.

După training-ul susținut de Vlad, participanții au avut un workshop în care au analizat un alt aspect esențial dezvoltării ideii lor de business, competiția avută. Aceștia și-au concentrat atenția pe câteva aspecte cheie printre care competiția directă și indirectă, avantajul competitiv, segmentul de piață, dar și relația produs/serviciu-piață.

Drept încheiere, vă lăsam un fragment reprodus din cartea The Lean Startup de Eric Ries, oferit de Publica, partenerul educațional Good to Go, care evidențiază modul în care putem folosi inovația continuă pentru o afacere de succes:

Dacă un concurent poate executa mai bine decât o companie start-up odată ce ideea este cunoscută, compania start-up este oricum condamnată. Motivul formării unei echipe noi pentru a urmări o idee este că tu crezi că poți accelera în timpul buclei de răspuns Construiește‑Evaluează‑Învață mai repede decât oricine. Dacă acest lucru este adevărat, nu contează ce știe concurența. Dacă nu este adevărat, compania startup are probleme mult mai mari, iar secretomania nu i le va rezolva.

Mai devreme sau mai târziu, o companie startup de succes se va confrunta cu concurența urmăritorilor rapizi. Un început bun este rareori suficient de important pentru a conta, iar timpul petrecut în ascunzătoare – departe de clienți – poate cu greu asigura un început bun. Singura modalitate de a câștiga este să înveți mai repede decât toți ceilalți.

 

Andreea Purcaru

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *